Lean jest dla ludzi

Podsumowując…

Jeżeli doczytałeś aż tutaj, to prawdopodobnie zadałeś sobie pytanie: skąd taka a nie inna kolejność przedstawionych zagadnień? Dlaczego procesy są na początku, ludzie na końcu, jakość (podobno powinna być na pierwszym miejscu!) i fundamenty gdzieś w środku?

Powyższa kolejność wynika wyłącznie z tego, jak ludzie zwykle zabierają się do tematów: najpierw chcą tanio produkować (czy świadczyć usługi), następnie muszą spełnić wymagania jakościowe klientów, o podstawach pracy w organizacji nie maja czasu pomyśleć, a ludźmi (niestety!) najczęściej przejmują się w ostatniej kolejności.

Właściwa kolejność powinna być jednak inna: najpierw powinniśmy zastanowić się z jakim zespołem chcemy pracować (jakie powinien mieć kompetencje), potem należy budować z ludźmi fundamenty (podstawowe zasady pracy) oraz dać im narzędzia do rozwiązywania problemów by w końcu być gotowym do poprawiania efektywności procesów.

Zwykle nie robi się tego liniowo (jak powyżej), ale działa jednocześnie na wszystkich frontach, nie pomijając jednak żadnego z nich. Dopiero kompletność takich działań pozwala na zbudowanie organizacji gotowej poradzić sobie w zmiennym środowisku biznesowym.