Jak wybrać szkolenie, kurs czy studia?

Wartość dodana to rzecz święta – nie marnuj, ani czasu, ani pieniędzy na coś, co nie spełnia Twoich oczekiwań! Jeżeli szukasz listy firm lub szkoleń, które polecam, to Cię rozczaruję. Jestem zwolennikiem dawania wędki, a nie ryby!

Przygotowałem dla Ciebie zestaw informacji i wskazówek praktycznych, które możesz wykorzystać podczas wyboru szkolenia, kursu czy studiów dla siebie.

Dla ułatwienia, będę posługiwał się w moim opracowaniu dwoma sformułowaniami:

  • szkolenie – to dowolna forma dostarczenia Tobie wiedzy (kwalifikacje) i wypracowania z Tobą umiejętności (kompetencje), stacjonarna czy zdalna, w sali szkoleniowej czy przez internet, w siedzibie Twojego pracodawcy czy na uczelni, w dowolnym miejscu i czasie
  • trener – osoba, która będzie Twoim dostawcą, którego wynajmiesz (opłacisz lub otrzymasz od pracodawcy lub innej organizacji) do tego, aby zrealizować Twoją potrzebę; Twoją i tylko Twoją – tak na to patrz i w ten sposób stawiaj wymagania

Kryteria oceny podzieliłem na 9 zagadnień, które artykule opisałem. Dodałem do każdego z nich moje wskazówki, które w bezpośredni sposób podpowiedzą Ci, czego konkretnie szukać w analizowanej ofercie, co brać pod uwagę i na jakie pułapki uważać. To jest najcenniejszy element poniższego opracowania!

Pod artykułem znajdziesz plik z listą 21 pytań, jakie w mojej ocenie powinno się zadać firmie czy osobie, która proponuje Ci szkolenie, kurs albo studia. Możesz go pobrać i wykorzystać!

A więc, po kolei:


KONKRETNA DAWKA WIEDZY

To po pierwsze! Po to przecież korzystamy ze szkolenia, bez względu na jego formę. Oczekujemy, że szkolący nie będzie owijał w bawełnę. Nie potrzeba nam ozdobników i wodotrysków. A tym bardziej lania wody!

Wiedza konkretna to wiedza już na wstępie zdefiniowana, jak zakres w projekcie. Potrzebujemy wiedzieć, na co się piszemy i za co płacimy. Niech trener przedstawi najważniejsze zagadnienia, punkt po punkcie. Chcemy dostać esencję teorii, podaną w pigułce. A wszystko powinno być dobrze zorganizowane:

  • DLA KOGO czyli kto skorzysta ze szkolenia, a komu nie będzie potrzebne
  • CEL czyli co osiągniemy dzięki uczestnictwu w szkoleniu
  • ZAKRES czyli co będzie obejmował, a czego nie powinniśmy się spodziewać
  • HARMONOGRAM czyli co, kiedy, ile – punkt po punkcie, ułożone na osi czasu

Interesuje nas duża dawka wiedzy podana w prostej formie. Szkolenie powinno być rozbudowane, aby można było z niego wynieść więcej, niż się można spodziewać. Chcemy się uczyć, poszerzać horyzonty. Chcemy wychodzić poza nasze dotychczasowe ramy.

WSKAZÓWKA!
ZWERYFIKUJ ZAKRES SZKOLENIA

  • Nie daj sobie nic wmówić! Upewnij się, że jest ono przygotowane dokładnie dla Ciebie. To ty najlepiej znasz swoje potrzeby – wiesz, czego Ci brakuje, a co już dobrze potrafisz.
  • Nie daj się zwieść! Nie ma szkoleń „dla wszystkich”, od operatora do managera, a firmy często tak definiują adresatów szkolenia. Chcą przyciągnąć jak największą liczbę uczestników. Efektem tego może być bardzo nierówna grupa, w której jedni się nudzą, a drudzy ledwo nadążają za programem.

PRAKTYKA PONAD WSZYSTKO

Teoria? Tak, ale przykłady z życia wzięte są nie mniej ważne. Nic tak dobrze nie ilustruje zagadnień teoretycznych, jak rzeczywiste przykłady, prosto z firm produkcyjnych i usługowych. Udowadniają one, że to, co prezentuje trener, to nie tylko puste regułki.

Praca na „żywym organizmie” wspomaga zapamiętywanie teorii. Co więcej, udowadnia możliwość jej rzeczywistego zastosowania. Oczekujemy ponadto praktycznych wskazówek do natychmiastowego wdrożenia przedstawianych metod i narzędzie.

Każde studium przypadku (case study) powinno być zrozumiałe dla ludzi rozpoczynających swoją przygodę z LEAN. Przykłady nie powinny być jednak książkowe, ale wynikające z doświadczenia trenera.

WSKAZÓWKA!
SPRAWDŹ CZY DOSTANIESZ PRAKTYCZNE PRZYKŁADY

  • Nigdy nie zapisuj się na tzw. „szkolenia z teorii”. Lepiej kup lub wypożycz dobrą książkę i przeczytaj ją w domowym zaciszu. Szkoda Twojego czasu i pieniędzy na odpłatne konsumowanie wiedzy, która i tak jest powszechnie dostępna.
  • To praktyczne przykłady stanowią sól każdego szkolenia. A już szczególnie w świecie online. Bez nich danie będzie mdłe i niesmaczne – zrezygnuj!

DOŚWIADCZENIE I UMIEJĘTNOŚCI TRENERA

Trener musi być praktykiem z krwi i kości! Nie wystarczy naczytać się książek i sprawnie wykładać wiedzę uczestnikom szkolenia. Barry White śpiewał kiedyś:

You say there’s a lesson that you want to teach
Well here I am baby, practice what you preach

…co, nie wchodząc w głębię poetyki całości utworu, można przetłumaczyć:

Chcesz mnie uczyć? Praktykuj to, co głosisz!

 A w zasadzie, to: pokaż, że też potrafisz! Kursy, w których chcemy uczestniczyć powinny być tworzone przez praktyków, nie teoretyków. Trenerzy łączący wiedzę ekspercką z wieloletnią praktyką niejako potwierdzają słuszność słów, które nam przekazują. Niezwykle istotne jest także doświadczenie trenerskie prowadzącego szkolenie – bez tego nawet najlepszy tygrys biznesu nie będzie potrafił przekazać swojej wiedzy.

WSKAZÓWKA!
ZWERYFIKUJ DOŚWIADCZENIE TRENERA

  •  Nie daj się złapać na piękne słowa! Nie wystarczy tylko pięknie opowiadać na szkoleniu – tego można się wyuczyć. Trzeba wiedzieć, o czym się mówi. Świetnego trenera poznasz po tym, jak w jednej sekundzie potrafi przejść od ogółu do szczegółu: zadajesz konkretne pytanie i dostajesz precyzyjną, praktyczną odpowiedź.
  •  Po czynach ich poznacie! Trener posiadający doświadczenie w biznesie to skarb. Wiedzą o tym firmy szkoleniowe i starają się zrekrutować w swoje szeregi managerów, którzy osiągają realne sukcesy w swojej codziennej pracy. Taki trener nie tylko wyłoży teorię, ale zaangażuje uczestników praktycznymi opowieściami o swoich sukcesach i porażkach(!). A przecież uczyć się warto od najlepszych. I na błędach – cudzych!

WARSZTATY I ZADANIA DLA UCZESTNIKÓW

O, tak! Nie ma nic lepszego niż natychmiastowe, praktyczne wykorzystanie zdobytej właśnie wiedzy. To jest krok do wypracowania umiejętności, które chcemy spożytkować później w swojej pracy.

Czy forma warsztatowa jest możliwa online? Jak najbardziej! Odpowiednie proporcje pomiędzy zadaniami indywidualnymi i zespołowymi pozwolą na spojrzenie na dane zagadnienie z kilku perspektyw. Pozwala to także na synergię wiedzy i umiejętności uczestników szkolenia.

Wykonywanie ćwiczeń po każdej, zamkniętej porcji wiedzy pozwala na jej utrwalenie. Daje też informację czy dany temat właściwie zrozumieliśmy. Idealnie byłoby, gdyby do takich zadań wykorzystać przykłady z procesów uczestników – wtedy od razu przekładamy teorię na praktykę. I to własną!

WSKAZÓWKA!
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE SĄ NIEZBĘDNE

  •  Ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia! Teoria teorią, ale praktyka się sama nie zrobi. Im więcej zadań przerobimy, tym lepiej zrozumiemy zagadnienie. Jeden przykład książkowy to za mało. Najlepiej, aby każdy rozwiązywał swoje zadanie. A niektóre z nich warto przerobić w zespole – byle niewielki, żeby każdy z jego członków na tym skorzystał.
  •  Usłyszę – zapomnę! Zobaczę – zapamiętam! Zrobię – zrozumiem!
  •  Praktyka czyni mistrzem! Szkolenie nie może obyć się bez ćwiczeń – nie ma dwóch zdań! Jeżeli ktoś oferuje Ci szkolenie bez ćwiczeń, zastanów się dwa razy, co Ty z tego wyciągniesz. Czy będziesz potrafić zastosować w praktyce to, co usłyszysz i zobaczysz?

KONTAKT Z PROWADZĄCYM

Interakcje są w życiu najważniejsze! Każdy z nas chce mieć kontakt z żywym człowiekiem, który odpowie na pytania, wyjaśni wątpliwości czy rozwinie wątek. Nagrane w kursie gadające głowy są sztuczną imitacją prawdziwego trenera. Jeszcze gorzej jest w przypadku prezentacji do samodzielnego przeklikania…

Animal sociale to w dosłownym tłumaczeniu zwierzę polityczne inaczej istota społeczna. Arystotelesowska definicja człowieka mówi o istocie z natury zdolnej do uczestnictwa w życiu społecznym (i politycznym) państwa. Nie potrafimy dobrze funkcjonować w oderwaniu od innych ludzi, samotność nam nie służy.

Dlatego kontakt z żywym trenerem jest nie do przecenienia. A w przypadku szkolenia, zwłaszcza online(!), niezbędny. Chcemy korzystać z możliwości konsultacji i spotkań na żywo, choć na odległość. Trenerowi z kolei pozwala to na zwrócenie uwagi na poszczególnych uczestników i dostosowanie przekazu do ich aktualnej sytuacji.

WSKAZÓWKA!
UCZ SIĘ U ŻYWEGO CZŁOWIEKA

  •  Nie korzystaj ze zautomatyzowanych systemów szkolących! Dla nich jesteś tylko daną statystyczną. Jedyną interakcją, jaką z nimi masz to twoje dane osobiste. I to nie tylko numer NIP czy adres email. Często oddajesz im także cyfrowe ślady swojej aktywności w sieci. A to już grozi inwigilacją i nachalnym marketingiem.
  •  Dowiedz się więcej o trenerze! Sprawdź jego profil w mediach społecznościowych. Przekonaj się czy potrafi się dobrze komunikować ze swoimi odbiorcami. Spróbuj dotrzeć do uczestników jego szkoleń – mogą Ci wiele powiedzieć na temat tego, jakim jest (człowiekiem i) trenerem.

PRACA ZESPOŁOWA

Jak mawiał przytoczony wyżej Arystoteles: jesteśmy istotą społeczną. Na co dzień żyjemy (w rodzinach) i pracujemy (w firmach) z innymi ludźmi. Rzadko kiedy okupujemy pozycję samotnego wilka. Warto wiedzę i umiejętności szkoleniowe od razu testować w interakcjach zespołowych.

W tradycyjnych szkoleniach czy warsztatach w salach konferencyjnych trenerzy często dzielą uczestników na grupy i przydzielają im zadania zespołowe. Nie inaczej jest w świecie online: można stworzyć wirtualne pokoje, w których pracują zdalne zespoły, aby po zakończeniu zaprezentować wyniki i wnioski na wspólnym forum.

Bez wątpienia, praca zespołowa wspiera proces nauki. Można wymienić doświadczenia, uzupełnić wiedzę, skorzystać z synergii umiejętności poszczególnych członków zespołów. Dodatkowym plusem jest to, że to uczestnicy w międzyczasie nawzajem mogą sprawdzać swoją pracę, w mniejszych zespołach, co daje większy komfort niż indywidualna prezentacja przed wszystkimi.

WSKAZÓWKA!
TAKICH TRZECH, JAK NAS DWÓCH TO NIE MA ANI JEDNEGO

  •  Szukaj szkoleń, które budują społeczność! Dostęp do grupy specjalistów z dziedziny, w której się szkolisz umożliwi Ci zasięgnięcie języka w sytuacji, kiedy problem Cię przerośnie. Zawsze możesz poprosić o pomoc, ukazanie innej perspektywy czy po prostu znaleźć zawodową bratnią duszę.
  •  Specjalistyczne sieci społecznościowe to także miejsca, w których możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami i uzyskać konstruktywną informację zwrotną. To miejsca, w których za konsulting nie płacisz pieniędzmi, ale własnym zaangażowaniem w pomoc innym. Nie ma lepszej przestrzeni na wymianę myśli i pomysłów.

DYSKUSJA

Przestrzeń i czas na dyskusję to bardzo ważny element każdego szkolenia. To miejsce na przedstawienie własnej perspektywy dla omawianego zagadnienia. Możliwość skonfrontowania swojego punktu widzenia z innymi uczestnikami. A w końcu: szansa na potwierdzenie, że dobrze zrozumieliśmy to, co trener nam przekazał w toku nauki.

Szkolenie online wcale nie musi być jednokierunkowe. Możliwość bezpośredniego kontaktu z innymi uczestnikami odziera nas wprawdzie z anonimowości, ale daje jednocześnie praktycznie nieograniczone możliwości do skorzystania z dostępnej jak na tacy sieci kontaktów biznesowych. Introwertycy, jeśli zechcą, mogą pozostać niezauważeni i uczestniczyć w szkoleniu w trybie incognito.

Dodatkowo, sesje pytań i odpowiedzi z trenerem prowadzącym szkolenie pozwalają na rozwikłanie trudności, które można napotkać w trakcie szkolenia. Pomocni będą na pewno inni uczestnicy szkolenia – każdy przecież przynosi do zespołu własne doświadczenia: historie sukcesów i porażek, którym można się wymienić. Za obustronną korzyścią, rzecz jasna.

WSKAZÓWKA!
PYTAJ I OCZEKUJ ODPOWIEDZI

  •  Dyskusja powoduje ferment, rodzą się wątpliwości! Dlatego „sprytni” trenerzy jej unikają. Wolą wyłożyć swój temat ex cathedra i zamknąć usta uczestnikom. Zabezpiecza to ich przed niewygodnymi pytaniami, które mogą obnażyć ich braki kompetencyjne.
  • Korzystaj ze szkoleń, które oferują otwartą komunikację z trenerem! Publiczne spotkania z grupą uczestników, sesje pytań i odpowiedzi „na żywo” czy specjalne grupy dyskusyjne to rozwiązania, w których prowadzący nie obawia się zdjęcia przyłbicy i stanięcia twarzą w twarz z uczestnikami szkolenia. Świadczy to o tym, że ma w temacie wiele do powiedzenia. I, że nie zawaha się tego wykorzystać…

CERTYFIKACJA

Po liczbie certyfikatów na ścianie w mgnieniu oka można ocenić ego ich właściciela. Podobnie jest z wizytówkami: niektórym tytuły zajmują kilka linii tekstu. Niestety, kompetencje są zwykle odwrotnie proporcjonalne do liczby „papierków”, które je poświadczają.

Certyfikat może wystawić dziś każdy – to fakt. Wartość tych dokumentów w ostatnich latach dramatycznie spadła. Szczególnie widoczne jest to w branży szkoleń online. Uczestnik zobowiązany jest do „przeklikania” szkolenia od początku do końca, gdzie czeka go nagroda: możliwość wydrukowania certyfikatu. Dla siebie samego. I od siebie samego. Słabe…

Ale można inaczej! Najlepsze szkolenia oferują możliwość przystąpienia do testu certyfikującego, który weryfikuje skuteczność odbytej nauki – to absolutne minimum. Czasami stosowane są testy po każdym module szkoleniowym lub uczestnicy realizują indywidualne zadania po każdym etapie nauki. Ciekawym rozwiązaniem jest obniżenie ceny szkolenia dla osób, które z certyfikacji (okupionej formalną weryfikacją wiedzy) rezygnują na rzecz samej nauki. Certyfikat mamy wtedy płatny osobno.

WSKAZÓWKA!
CERTYFIKAT = WERYFIKACJA WIEDZY

  •  Certyfikat certyfikatowi nierówny! Zanim skusisz się na „certyfikowane szkolenie”, zweryfikuj tryb przyznawania tego „papierka”. Uważaj na zautomatyzowane wydawanie zaświadczeń o odbyciu kursu – niewiele są warte w oczach szefów.
  •  Weryfikacja skuteczności szkolenia jest dla Ciebie korzystna! Dowiesz się wtedy, w jakim stopniu przyswoiłeś wiedzę i umiejętności. Pozwala to na natychmiastową korektę i uzupełnienie luk.
  •  Kto wydaje certyfikat?  Zwróć uwagę, czy nazwiskiem wystawcy certyfikatu będziesz się chwalić, czy też postarasz się je skrzętnie przemilczeć…

MATERIAŁY SZKOLENIOWE

Przystępując do tradycyjnego szkolenia (w salce konferencyjnej) mamy kilka możliwości „wyniesienia czegoś” z zajęć. Możemy skupić się na tym, co mówi prowadzący i spróbować wszystko zapamiętać, możemy samodzielnie robić notatki, możemy pstrykać zdjęcia. Zajęcia mają jednak swój początek i koniec, praktycznie żadne zdanie się nie powtórzy. Poza tym, możemy także otrzymać od prowadzącego wydrukowane materiały. Zwykle jednak są one skromniejsze, niż sama prezentacja szkoleniowa.

W szkoleniach online mamy kontakt z prowadzącym na odległość. Możemy stosować wszystkie wymienione wyżej metody rejestracji zdarzenia. Podobnie jest z materiałami przekazywanymi przez trenera. Jednak jest to jedynie odwzorowanie tradycyjnego, stacjonarnego podejścia. Z jego wszystkimi wadami.

Szkolenia online dają możliwość odtworzenia niemal nieskończonej liczby powtórek zajęć. To niewątpliwa zaleta, o ile jest dostępna. Często trenerzy ograniczają dostęp do materiałów szkoleniowych, chcąc „chronić” swoje know-how przed wielokrotnym eksploatowaniem.

WSKAZÓWKA!
PŁACĘ, DOSTAJĘ!

  •  Te materiały Ci się po prostu należą! Sprawdź, co w ramach szkolenia zostanie Ci udostępnione i na jak długo. Standardem w najlepszych szkoleniach jest dostęp do wszystkich materiałów przez 12 kolejnych miesięcy, a niektórzy kuszą dostępem nawet wieczystym. O ile internet będzie istniał wiecznie 😉
  •  Materiały dodatkowe! O, tak! Schematy, szablony, arkusze, wzorce, itd. Na pewno wszystko, co trener wykorzystywał w toku szkolenia, a często o wiele więcej. Sprawdź listę materiałów, jakie otrzymasz w trakcie i po szkoleniu. I, czy będą do ściągnięcia, czy tez tylko do wglądu.

Pobierz checklistę!

Na deser mam dla Ciebie prezent! Przygotowałem plik z listą 21 pytań, jakie w mojej ocenie powinno się zadać firmie czy osobie, która proponuje Ci szkolenie, kurs albo studia. Możesz go pobrać i wykorzystać!

Pobierz plik w formacie PDF: LISTA PYTAŃ do organizatorów szkolenia, kursu, studiów