Młody Lean Lider w Oławie

Występowałem już w wielu audytoriach, przy większej i mniejszej publiczności. Ale występ przed kilkuset osobami, w świetle reflektorów i z profesjonalnym nagłośnieniem, ma się nijak do nieco niesfornej grupy nastolatków. Nic tu nie jest łatwe, a każdą sekundę uwagi musisz sobie wywalczyć. Co ciekawego można zaoferować adeptom lean młodszym o całą generację?

Dwa miesiące temu pisałem o starcie drugiej edycji programu Młody Lean Lider. Był to czas przygotowań, gorących dyskusji i planowania. Dziś, w połowie listopada jesteśmy już rozpędzeni i realizujemy kolejne zadania. Grupy raportują wyniki każdej rundy, a z końcem roku kalendarzowego zostaną ogłoszone wyniki Etapu 1.

Nowy Rok to czas przygotowania do półfinałów!

Uczniowie rozwiązują zestaw zadań, które pozwolą im zdobyć umiejętności niezbędne do sprostania półfinałowemu zadaniu. A same półfinały odbędą się na Uniwersytecie Gdańskim oraz w poszczególnych regionach w lutym 2018 r.

Rozgrywki oparte są na autorskiej grze symulacyjnej Architeka firmy LeanQ Team. Gra symuluje procesy realizowane w środowisku międzynarodowych korporacji złożone z takich funkcji jak: obsługa klienta fabryki, produkcja, księgowość fabryki, magazyny centralne, finansowe centrum usługowe.

Gra symulacyjna

W procesach tych kluczową rolę odgrywają postawy rozwinięte w etapie pierwszym tj. praca zespołowa i efektywna komunikacja. Kluczową kompetencją jest także umiejętność analizy procesów, systematyki i organizacji pracy na stanowisku oraz dostrzegania marnotrawstwa w procesach którą uczniowie rozwinąć powinni w toku przygotowań do półfinałów.

W tej rozgrywce uczniowie zmierzą się z ograniczeniami dotyczącymi zmian w produkcie (jest jasno zdefiniowany), a także fizycznej lokalizacji członków grupy czy technologii komunikacji. Kluczowym wyzwaniem będzie proces – jego przebieg, organizacja, jakość i stabilność. Dodatkowo, zespoły mogły zdobywać punkty dodatkowe za pytania poukrywane w zaprzyjaźnionych z nami zakamarkach internetu.

Młodzi leanowcy z Oławy

Naszą rywalizację promujemy także w ramach równoległych inicjatyw, które angażują młodzież do działania pozaszkolnego. Są to m.in. Lekcje Przedsiębiorczości czy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. W ramach tego ostatniego miałem przyjemność gościć w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Zjednoczonej Europy w Oławie, której uczniowie biorą udział w programie Młody Lean Lider.

W ramach szkolnego projektu „Otwarta Firma” miałem okazję spotkać się z uczniami tej oławskiej szkoły na prelekcji połączonej z dyskusją. Choć w zasadzie powinienem napisać odwrotnie: była to dyskusja, w trakcie której starałem się przedstawić kilka zagadnień związanych z lean: wartość dodana kontra straty (muda).

Zaangażowanie to podstawa

No właśnie, zaangażowanie. Udało się je osiągnąć poprzez przydzielenie tym najbardziej wygadanym zadań na czas spotkania. Obserwacja procesów przedstawionych na filmach i ilustracjach skutecznie zaabsorbowała ich nieposkromioną energię 🙂 Wspólnie przeanalizowaliśmy klasyczne 7 rodzajów strat + tę ósmą (niewykorzystany potencjał!), na temat której mieli najwięcej do powiedzenia.

Trochę trudniej było z samą definicją wartości dodanej. Stąpając po dosyć niepewnym gruncie, w obecności Pani Dyrektor i kilku nauczycielek, doszliśmy do wniosku, że proces zdobywania wiedzy, zaplanowany na 8 godzin lekcyjnych (czyli czas od godz. 8:00 do ok. 15:00) można zrealizować w 2 godz. 40 minut. Młodzież ochoczo przyklasnęła na pomysł zakończenia zajęć o godz. 10:40 😉

Kto za tym stoi?

W spotkaniu uczestniczyli przyszli logistycy wojskowi (klasa 1C pani R. Karaś) i spedytorzy (klasa 2B pani A. Romanowskiej). Całość odbyła się pod czujnym okiem pani dyrektor B. Lewandowskiej-Olejnik oraz głównego sprawcy tego leanowego zamieszania, pani E. Wilgosz. Dziękuję dyrekcji i nauczycielom zaangażowanym w organizację naszego spotkania 🙂

A Ty, jeśli jesteś uczniem lub nauczycielem (albo rodzicem!) i nie uczestniczysz w programie Młody Lean Lider możesz nam tylko pozazdrościć. W tym roku – bo już w kolejnej edycji programu chętnie będziemy gościć także w Twojej szkole. Obserwuj naszą stronę Lean Education oraz profil na FB. Także tutaj, na blogu „Lean jest dla ludzi”, będą publikowane wszystkie potrzebne informacje.