Szkolenia i warsztaty LEAN MANAGEMENT

Dzień dobry, cześć!

Widzę, że interesują Cię moje szkolenia i warsztaty. Bardzo mnie to cieszy. Pozwól, że na wstępie zaproszę Cię do przeczytania kilku słów o tym, czym się zajmuję > TUTAJ. Myślę, ze dobrze jest wiedzieć, z kim się ma do czynienia. Zwłaszcza, jeśli mamy rozpocząć wspólną pracę.

Co mogę Ci zaproponować?

Szkolenia i warsztaty, stacjonarne i online.

W pracy bezpośredniej z klientami zawsze dbam o to, aby moja usługa była skrojona na miarę: nie stosuję szablonów, gotowych formatek czy prezentacji.

Lubię pracę z ludźmi, po prostu w GEMBA! Przygotowuję prezentacje tylko wtedy, kiedy są potrzebne – pracuję z flipchartem i z uczestnikami. Na przykładach wziętych z procesów uczestników moich zajęć – maksimum praktyki, a teorii tylko niezbędna dawka.

Aktualnie moje portfolio obejmuje następujące zagadnienia:

(kliknij w temat, aby rozwinąć jego opis)

Podstawy podejścia LEAN MANAGEMENT

Lean Management jaki znamy, wywodzi się z Toyota Production System. I jako system należy go traktować – system zarządzania. Jak łatwo się domyślić, system ten nie może funkcjonować równolegle do tego, co obowiązuje dziś w Twojej firmie. Może zastąpić obecny system, ale do tego dłuuuuga droga. Możesz też mądrze wykorzystać elementy LEAN, aby stopniowo przekonać Zarząd to tego, co możesz im zaproponować w pełnej wersji. Przygotuj się na ten moment, bo pewnego dnia zapytają czy jesteś gotowy!

MAPOWANIE PROCESÓW produkcyjnych, usługowych, administracyjnych i innych

Procesy są wszędzie, jesteśmy przez nie otoczeni. Co więcej, uczestniczymy w wielu z nich, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy! A jak można funkcjonować w rzeczywistości, której nie rozumiem, albo nie zauważamy wszystkich jej aspektów? Jak wpływać na nią, jak realizować swoje zadania? Jak odnaleźć się w otaczającym nas chaosie? Pomogę Ci!

  • zrozumieć CZYM JEST PROCES i z czego się składa
  • jak OPISYWAĆ PROCESY w zrozumiały dla innych sposób
  • wyjaśnię czym jest MAPOWANIE PROCESÓW  i do czego służy
  • nauczę Cię jak MAPOWAĆ PROCESY używając kilku alternatywnych metod
  • podpowiem, którą METODĘ wybrać do jakiego PROCESU
  • najpierw objaśnię Ci VALUE-STREAM MAPPING (zwany potocznie VSM)
  • krok po kroku przejdziemy przez PRZEPŁYW MATERIAŁUPRZEPŁYW INFORMACJI, analizę CZASU PRZEJŚCIA oraz SYMBOLE używane na tych mapach
  • omówimy PODRĘCZNIKOWĄ MAPĘ VSM
  • pokażę Ci moją pierwszą mapę VSM i wyjaśnię, jakie błędy na niej popełniłem
  • przejrzymy kilka innych, przykładowych map VSM
  • opowiem, dlaczego posiadanie samej mapy to nie wszystko i co można z nią dalej zrobić
  • następnie przyjrzymy się „PROCESOM, KTÓRYCH NIE WIDAĆ”
  • wyjaśnię, na czym polega MAPOWANIE MAKIGAMI wraz z SYMBOLAMI, jakie się w nim stosuje
  • omówimy kilka przykładów tego podejścia
  • przedstawię najważniejsze: jak analizować MAPĘ MAKIGAMI i co dale z tym zrobić
  • jeśli te dwie, klasyczne metody nie wystarczą, podpowiem Ci, jak MAPUJĘ procesy tworząc WŁASNĄ MAPĘ
  • oczywiście, przeanalizujemy przykład
  • i dokonamy OPTYMALIZACJI przykładowego PROCESU

DAILY VISUAL MANAGEMENT czyli Shopfloor Management zwany też wizualnym zarządzaniem wynikami

Nie mierzysz? To nie zarządzasz! Tak mówi stara dobra prawda o wskaźnikach. Co więcej, te wskaźniki muszą być spójne ze sobą na wszystkich poziomach w Twojej organizacji. No i… muszą mieć realny sens: jeśli danego wskaźnika nie wykorzystujesz do podejmowania decyzji zarządczych, to jest on zbędny! MUDA – znasz takie słowo?

WSKAŹNIKI są wszędzie, jesteśmy przez nie otoczeni, często w nadmiarze. Co więcej, mamy wpływ na wiele z nich, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy! Z drugiej strony, nie wiemy, jak wpłynąć na te, które nas samych obowiązują! Wiadomo, że nie można funkcjonować w rzeczywistości, której nie mierzymy! Tylko, jak nią zarządzać? Jak odnaleźć się w otaczającym nas morzu wskaźników? Opowiem Ci między innymi o tym:

  • jak NIE WDRAŻAĆ wskaźników?
  • na czym polega WSPIERANIE DODAWANIA WARTOŚCI
  • czym jest ODWRÓCONA PIRAMIDA ZARZĄDZNIA
  • jak poprawnie stosować GENCHI GENBUTSU
  • czym są i jak działają TRZY POZIOMY WSPARCIA
  • JAK DOBRAĆ do nich WSKAŹNIKI
  • jak poprawnie DEFINIOWAĆ WSKAŹNIKI
  • jak ZARZĄDZAĆ za ich pomocą WYNIKIEM
  • jak WIZUALIZOWAĆ WSKAŹNIKI
  • oraz jak poprawnie prowadzić SPOTKANIA PRZEGLĄDOWE

WARSZTATY KAIZEN czyli usprawnianie i optymalizacja procesów

Czy w KAIZEN chodzi o doskonalenie procesów? Pośrednio… bo najważniejsze jest zbudowanie zdolności zespołu (a finalnie całej organizacji) do adaptacji do zmieniających się wymagań klientów i warunków otoczenia. Ale, żeby osiągnąć ten dalekosiężny cel, musisz potrafić sprawnie doskonalić pojedyncze procesy i zadania.

  • wyjaśnię Ci, czym tak naprawdę jest KAIZEN i skąd się wziął
  • przedstawię zasady, jakimi należy się kierować, aby osiągać sukcesy w KAIZEN
  • opowiem o rodzajach KAIZEN i którymi zająć się w pierwszej kolejności
  • przejdziemy razem przez cykl PDCA, który jest podstawą doskonalenia
  • dowiesz się, jak PDCA wspiera budowanie przewagi konkurencyjnej
  • wyjaśnię, jak istotne jest właściwe planowanie czasu, jaki poświęcamy na doskonalenie
  • podpowiem, skąd brać pomysły KAIZEN
  • przedstawię, krok po kroku, jak przeprowadzić tygodniowe warsztaty KAIZEN
  • zrozumiesz, jak istotne są: podsumowanie i działania powarsztatowe
  • ponadto, przedstawię Ci sposób na błyskawiczne usprawnienia (BLIZT KAIZEN)

5S czyli warsztaty organizacji efektywnego i bezpiecznego stanowiska pracy

Sam Sobie Sprzątnij Swój Syf mawiał jeden z moich szefów. A chyba nawet dziecko w przedszkolu wie, że nie o sprzątanie tu chodzi. No, chyba, że chcesz uprzątnąć MUDĘ ze swoich procesów – to proszę bardzo! Tylko zrób to z głową. I koniecznie z wszystkimi ludźmi, których to Twoje pięćeSowanie dotyczy. W przeciwnym wypadku polegniesz!

  • 5S czyli co?
  • LEAN jako identyfikacja i eliminacja marnotrawstwa
  • Mura, Muri, Muda
  • 7+1 Muda
  • miejsce na wszystko i wszystko na miejscu
  • 5S krok po kroku
  • przykłady praktyczne 5S
  • warsztaty 5S z zespołem
  • jak audytować?
  • doskonalenie systemu 5S
  • BONUS: ukryte znaczenie 5S

ONE PIECE FLOW czyli przepływ oraz balansowanie stanowisk pracy (równoważenie obciążenia pracą)

System ssący, do którego dążysz wymaga zrównoważenia obciążenia pracą na poszczególnych etapach Twojego procesu. Bez tego nie osiągniesz upragnionego przepływu, a Twoje procesy będą się ciągle zatykały. Praca szarpana nie jest korzystna dla nikogo, ani ludzi, ani maszyn czy systemów, które obsługują. Nie uwierzą w LEAN, jeśli nie pokażesz im, jak łatwo pracuje się w płynącym wartko strumieniu wartości.

  • w LEAN chodzi o FLOW!
  • Toyota Production system
  • Maszyna, która zmieniła świat
  • Droga Toyoty
  • 14 zasad zarządzania Toyoty
  • just-in-time
  • JIT jest (prawie) niemożliwy!
  • czas cyklu
  • czas przejścia
  • przepływ jednej sztuki
  • efektywny czas cyklu!
  • diagram Yamazumi
  • czas taktu – klient nadaje tempo!
  • balansowanie obciążenia pracą
  • liczba operatorów
  • układ stanowisk pracy
  • BONUS: chaku-chaku!
  • BONUS: JIT, supermarket, kanban

SMED czyli warsztaty skracania czasu przezbrojeń

Celem SMEDa wcale nie jest skrócenie czasu przezbrojeń! Nie wiedziałeś? Chodzi o zwiększenie Twojej elastyczności, aby płynnie podążać za zmiennością zapotrzebowań Twoich klientów. W idealnej sytuacji realizujesz tylko to, co klient zamawia, wtedy, kiedy zamawia i w ilości, jaką zamawia. Brzmi znajomo? JIT!

  • wstęp do SMEDowania
  • LEAN jako identyfikacja i eliminacja marnotrawstwa
  • Mura, Muri, Muda
  • 7+1 Muda
  • przezbrojenie – co to takiego?
  • najkrótszy czas przezbrojenia – do czego dążymy?
  • Formuła 1 = mistrzowie SMED!
  • twoje własne przezbrojenie: zmiana opon w samochodzie
  • dlaczego skracamy przezbrojenia (TPS)
  • duże partie kontra małe partie (dlaczego warto?)
  • one-piece-flow
  • możliwa liczba przezbrojeń
  • ile razy chcę się przezbrajać?
  • warsztaty SMED – plan!
  • BONUS: analiza aktualnego procesu przezbrojenia
  • BONUS: usprawnianie procesu przezbrojenia

STANDARYZACJA czyli praktyczne warsztaty standaryzacji i instruktażu według TWI

Najlepsza, aktualnie znana metoda pracy powinna stać się standardem. Tylko ja wytłumaczyć dziesiątkom, setkom a czasami tysiącom ludzi, aby wykonywali swoje zadania dokładnie tak, jakbyśmy chcieli? Ludzie nie są głupi, potrzebują wiedzieć: co mają robić, jak mają robić oraz (to najczęściej pomijamy!) dlaczego właśnie tak mają robić! A stąd już tylko krok od usprawnień.

  • dlaczego standaryzować?
  • Toyota Production System
  • Maszyna, która zmieniła świat
  • Droga Toyoty
  • 14 zasad zarządzania Toyoty
  • czym jest standard?
  • standaryzacja w życiu i w pracy
  • co ma TWI do LEAN?
  • historia i definicja TWI
  • TWI – czy to działa?
  • na czym polega TWI?
  • jak wygląda TWI w praktyce?
  • jak instruować pracowników?

ZARZĄDZAMY ZADANIAMI scrum i inne praktyczne metody zarządzania zadaniami własnymi i zespołów

Gaszenie pożarów to Twoja codzienność? A kiedy masz usprawniać procesy? Przecież do tego Cię zatrudniono! Nie da się jednocześnie biegać od jednego gorącego tematu do drugiego i myśleć o usprawnianiu. Potrzebujesz dobrze zaplanować swój czas pracy. Swój i zespołu, z którym pracujesz. Znajdzie się w nim czas na podrzucanie gorących kartofli, ale umieścimy tam także planowe podejście do analizy i usprawniania procesów, za które odpowiadasz.

  • nie radzisz sobie? to nie Twoja wina!
  • checklisty są wszędzie…
  • moja własna lista kontrolna
  • PDCA podstawą działania
  • action plan – stosuj na co dzień!
  • plan działań w praktyce (jak robią to inni)
  • plan kontra rzeczywistość
  • na czym polega zwinność?
  • zrób to według SCRUM!
  • kierunek przepływu: zadań i przeglądu wyników
  • SCRUM w praktyce
  • iteracyjny system pracy
  • przegląd i retrospektywa
  • BONUS: SCRUM online

PROBLEM SOLVING czyli proces skutecznego rozwiązywania problemów

Rozwiązywanie problemów to pięta achillesowa niemal każdej organizacji! Tylko udajemy, że rozwiązujemy problemy. W codziennym biegu łapiemy rozwiązania, które wpadną nam w rękę i… wdrażamy je w życie! Ufff, odhaczone! Bierzemy się za kolejny problem. Ale zaraz, zaraz… ten wczorajszy właśnie powrócił, więc walczymy z nim od nowa. I tak w kółko. A wcale nie musi tak być. Zacznij skutecznie rozwiązywać problemy.

  • zanim zaczniesz!
  • rozwiąż problem w 8 krokach
  • na problemy… cykl DEMINGA – PDCA!
  • jak dobrać zespół?
  • a w ogóle, to czym mam się zająć?
  • po pierwsze chronić!
  • zróbmy burzę mózgów
  • co Ci powie ryba?
  • eliminator!
  • pytaj „dlaczego”?
  • no to… do dzieła!
  • przecież działa – o co Ci chodzi?
  • …i po temacie! ale czy na pewno?
  • Udział wzięli… albo nie! gratulacje!
  • BONUS: odbierz e-booka!
  • BONUS: 10 powodów, dlaczego Problem Solving nie działa

MATRYCE KOMPETENCJI czyli zarządzanie kompetencjami pracowników

Bez pracownika w LEAN ani rusz. Potrzebujesz wiedzieć, kogo masz na pokładzie – to po pierwsze. Po drugie: musisz wiedzieć kogo i kiedy będziesz potrzebować. Różnica między dwa a jeden pokaże Ci, komu, kiedy i jakie kwalifikacje musisz podnieść. Matryca kwalifikacji to tylko narzędzie – właściwie użyta pozwoli Ci zarządzać kompetencjami pracowników po LEANowemu: na czas oraz w odpowiedniej ilości i jakości!

VOICE of the CUSTOMER czyli identyfikacja potrzeb klienta

Proces VOICE of the CUSTOMER to pozyskiwanie informacji zwrotnej od klienta (wewnętrznego lub zewnętrznego) w celu zapewnienia dostosowanej do jego oczekiwań jakości produktu i świadczonej usługi. Proces ma za zadanie stale pozyskiwać informacje na temat zmieniających się oczekiwań klientów.

WARTOŚCI ZESPOŁOWE czyli odstawy efektywnej współpracy

SZACUNEK, SZCZEROŚĆ, ZAUFANIE, ŻYCZLIWOŚĆ, WSPARCIE… to wartości najczęściej wymieniane przez Was na warsztatach LEANowych jakie prowadzę. Tak, pierwsze minuty i godziny poświęcam zawsze na zbudowanie wspólnoty, która może sprawić, że NIEMOŻLIWE stanie się MOŻLIWE! Identyfikacja wartości uruchamia możliwości, jakich dotąd nie widzieliśmy. Identyfikacja czyli ODNALEZIENIE czegoś, co między nami istnieje, ale o czym dotychczas, albo wcale, albo niewiele rozmawialiśmy. A warto, bo człowiek z człowiekiem się zawsze dogada – wystarczy odrobina dobrej woli…

Jeśli nie udało Ci się znaleźć tego, czego potrzebujesz…

…napisz do mnie koniecznie > TUTAJ