LEAN Product Development

Leanowe innowacje to oksymoron. Leanowy rozwój produktów i procesów brzmi równie sprzecznie… Nieprawda! Kluczem do sukcesu na tym polu jest człowiek, ze swoimi wszystkim talentami i pasjami oraz nieustannym kwestionowaniem status quo. A zespół takich ludzi może projektować przyszłość zamiast próbować ją przewidzieć. Kto nie wierzy, niech przeczyta!

Pełny polski tytuł najnowszej, LEANowej pozycji od Wydawnictwa MT Biznes brzmi: „PROJEKTOWANIE PRZYSZŁOŚCI. Jak Toyota, Ford i inni wprowadzają innowacje poprzez Lean Product Development”. Przed jej wydaniem w naszym kraju miałem okazję zapoznać się z wersją oryginalną. Dlatego już na początku mojej recenzji przytoczę także angielski podtytuł: How Ford, Toyota, and other world-class organizations use lean product development to drive innovation and transform their business. Dlaczego tak bardzo utkwiło mi to stwierdzenie?

Lean… napędza innowacje i transformuje biznes

W organizacjach klasy światowej – tych, od których warto się uczyć! Ale, że LEAN? Obecnie to określenie, mimo, że co raz popularniejsze, zaczyna brzmieć już nieco staroświecko. No, bo kto chciałby w czasach SCRUM i AGILE czerpać z doświadczeń skostniałego, pochodzącego z ubiegłego stulecia LEAN? I do tego w innowacjach, projektowaniu przyszłych produktów? Czy to ma w ogóle sens?

Takie wątpliwości zrodziły się w mojej głowie jeszcze przed lekturą. LEANowe innowacje? Przecież to oksymoron! Zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach. Toyota Production System kojarzy się (czy słusznie, to inna sprawa) przecież ze standaryzacją wszystkiego, co się da. Gdzie tu miejsce na innowacje? Z tym większą ciekawością zanurzyłem się w lekturę… Im bardziej się w nią zagłębiałem, tym bardziej układały się w mojej głowie klocki, które już kiedyś w swoich rękach miałem: LEAN, a kompetencje przyszłości!

Klient nasz pan!

Koncepcję Lean Product Development ilustruje już na pierwszych stronach taka oto grafika:

Wytrawny LEANowiec może wyobrazić sobie od razu, jakie metody i narzędzia będą stosowane w szczupłym rozwoju produktu. Nie ma innej możliwości, zaczynamy od Voice fo the Customer czyli głosu klienta. Początek wydaje się być spójne z tradycyjnym podejściem do zarządzania projektami. Niech Was to nie zmyli! Sam proces projektowy jest zgoła odmienny. Nie budujemy szczegółowego planu, który ma być realizowany (co i kiedy). Co więcej, nie trzymamy się planu!

Model kaskadowy nie działa (?)

W tradycyjnym, LEANowym wytwarzaniu i/lub dostarczaniu usług czas realizacji zamówienia klienta (lead time) ma kluczowe znaczenie. Nie inaczej jest w świecie projektów. Zarządzanie projektem w duchu LEAN to system niewielkich, stale pracujących, rytmicznych cykli. Ale uwaga: Lean Product Development nie polega na zastosowaniu zasad TPS (Toyota Production System) w dziale rozwoju! Wiele firm tak właśnie robi: doświadczenie w metodach i narzędziach stosowanych na produkcji przenoszone jest do innych działów. A to błąd!

Tradycyjne podejście dzieli projekt na fazy, do których przypisywane są inżynierowie w zależności od ich specjalizacji. Każda faza ma swoje wejścia i wyjścia, pomiędzy fazami ustawia się tzw. toll gate’y, a całość tworzy sekwencję kroków, jakie mają być wykonane. Model ten znany jest jako waterfall (z ang. wodospad) i traktuje organizację projektową jak maszynę, która za każdym razem powinna pracować w ten sam sposób.

Niestety, w praktyce wygląda to zupełnie inaczej: wejścia i wyjścia nie są takie, jakich oczekujemy (wg planu), poszczególne fazy generują błędy za zespoły w nich pracujące nie wymieniają się doświadczeniami. To prowadzi do ciągłych poprawek i przepychanek – im bliżej końca projektu, tym bardziej nerwowych!

Lean Product Development

Model kaskadowy jest odzwierciedleniem taśmy produkcyjnej: zdarzenia następują kolejno po sobie, a finalna jakość produktu jest widoczna dopiero na samym końcu. Projektowanie współbieżne (od ang. Concurrent Engineering) zwane także projektowaniem równoległym (od ang. Simultaneous Engineering) czy zintegrowanym rozwojem produktu (od ang. Integrated Product Development) opiera się na eliminacji wad modelu kaskadowego.

Porzucamy liniowy model pracy zastępując go podejściem iteracyjnym (cyklicznym). Ewolucyjne podejście do projektowania pozwala eksperymentowanie oraz szybkie korekty. Dodając do tego model zarządzania wg. Obeya uzyskujemy niezwykle sprawną organizację projektową, dla której podstawą działania jest:

ZROZUMIENIE KLIENTÓW I KONTEKSTU

1. Projektowanie właściwych produktów. Wszystko sprowadza się do tworzenia wartości dla klienta.

DOSKONAŁOŚĆ PROCESOWA

2. Szybkie i precyzyjne tworzenie nowego produktu. Transparentność, współpraca i dobrze rozplanowane w czasie równocześnie prowadzone procesy projektowe w celu uzyskania przepływu w procesie rozwoju.

3. Stabilność i elastyczność: yin i yang szczupłego rozwoju produktów. Standaryzacja wspólnych elementów produktów w celu zapewnienia wysokiej jakości przy niskich kosztach oraz uwolnienia czasu pracy inżynierów, by mogli wprowadzać kolejne innowacje i zwiększać wyjątkowość waszej oferty produktowej.

WYJĄTKOWI LUDZIE

4. Budowa wydajnych zespołów i rozwijanie członków zespołów. Zespoły i pracownicy cechujący się wysoką efektywnością są podstawą trwałego systemu rozwoju produktu

5. Przywództwo w procesie rozwoju produktów. Ludzie potrzebują silnych przywódców z mocną wizją klienta.

GROMADZENIE I STOSOWANIE KNOW-HOW

6. Organizacja ucząca się – gromadzenie i stosowanie wiedzy. Organizacja ucząca się gromadzi i stosuje wiedzę w celu tworzenia nowej wartości wbudowywanej w jej produkty i usługi.

7. Dążenie do perfekcji. Działajcie jak mistrzowie swojego rzemiosła, nieustannie usprawniając produkty i tworząc prawdziwą wartość dla każdego klienta.

Podsumowując…

Proces nakładających się czynności jest szybszy i bardziej elastyczny, a do tego w pełni adaptacyjny. Zespoły wykorzystujące ten model są wyraźnie wydajniejsze dzięki pracy w systemie niewielkich, stale pracujących, rytmicznych cykli. Do tego dodajemy ich autonomię, wzajemne uzupełnianie się i samodzielnie podejmowanie decyzji

Lean Product Development pod wszystkimi względami przewyższa stosowany powszechnie model kaskadowy. LPD oraz pokrewne metodyki projektowe wypierają powoli swojego poprzednika, a w nowoczesnych biznesach są jedyną, naturalnie funkcjonująca metoda pracy. Książka, która właśnie się ukazała, w przystępny sposób zapoznaje czytelnika z LEANowym modelem rozwoju produktu (i procesu jednocześnie), podpowiadając na każdym z kroków, jakich metod i narzędzi (nie tylko LEANowych) użyć.

Każdy rozdział kończy się praktycznym podsumowaniem, w którym autorzy skłaniają czytelnika do własnych refleksji, oceny stanu obecnego oraz podjęcia konkretnych działań. Polecam tę lekturę z pełnym przekonaniem!

tytuł: „PROJEKTOWANIE PRZYSZŁOŚCI. Jak TOYOTA, FORD i inni wprowadzają innowacje przez Lean Product Development”
autor: Jeffrey K. Liker, James M. Morgan
wydawca: Wydawnictwo MT Biznes
rok wydania: 2020