NETWORKING a kultura doskonalenia LEAN

Kultura uczenia się to zbiór praktyk, zachowań, wartości i procesów, które łącznie tworzą model budowania przewagi organizacji opartej na rozwoju wiedzy i kompetencji pracowników oraz całej organizacji. Zdobywanie wiedzy o kulturze doskonalenia może odbywać się na wiele sposobów, a jednym z najlepszych jest branżowy networking.

Strategia delfina, która zakłada współpracę a nie rywalizację świetnie sprawdza się w przedsiębiorczej praktyce. Dzięki networkingowi, z jego narzędziami komunikacyjnymi, dostępem do technologii, globalną wymianą wiedzy oraz otwarciem na nowości zabieramy coraz większe kawałki z biznesowego tortu, który w przeszłości należał niemal wyłącznie do rekinów (rywalizujących drapieżców).

„Delfiny lubią wygrywać, ale nie muszą tego osiągać kosztem innych”

Przekonuje o tym D. Lynch w książce „Strategy of the dolphins: scoring a win in a chaotic world”. Świat, który jest gotów kupić nasze produkty i usługi jest tak rozległy, że wystarczy miejsca dla wszystkich. Potrzebujemy tylko dotrzeć ze swoim przesłaniem do właściwych osób. Tak, można to zrobić używając wielkich machin marketingowych, wydając fortunę i rozpędzając konkurencję na cztery wiatry.

Lepiej jednak wybrać się na łowy na niezbadane akweny, gdzie rekiny nie docierają. Nie docierają, bo najlepiej czują się w tłocznym, agresywnym środowisku – po co mamy się z nimi konfrontować? Korzystniej będzie wybrać własną drogę, a networking z osobami, które wyznają podobne wartości i mają podobne cele może nam to umożliwić.


Artykuł powstał we współpracy z

DPC Polska jest firmą wdrożeniową, skoncentrowaną na Strategii Lean, tj. strategicznym podejściu do Lean w celu budowania silnej przewagi konkurencyjnej, uwolnienia potencjału innowacyjności oraz tworzenia warunków dla trwałego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych z różnych sektorów gospodarki. www.dpcpolska.pl


Czym jest networking?

Networking to (za Wikipedią): proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Najpełniejszym jego przejawem jest networking biznesowy, pojmowany jako sieć trwałych kontaktów.

Pielęgnowanie tych kontaktów, nawiązywane znajomości z jak najszerszymi kręgami przedsiębiorców z różnych branż, sprzyja efektywnej wymianie informacji oraz życzliwej atmosferze biznesu. Działania networkingowe polegają na obopólnym rekomendowaniu swoich usług, dzieleniu się wiedzą oraz udzielaniu pomocy jeśli jest ona potrzebna.

Kontakty networkingowe opierają się na wzajemnym zaufaniu i poparciu. Dla networkingu kluczowe jest budowanie długotrwałych relacji opartych na obustronnych korzyściach.

Nie inaczej odbywa się to w naszym, LEANowym świecie. Poza wielkimi, agresywnymi organizacjami istnieje grono osób, które postanowiły w odmienny sposób poruszać się w tym świecie. Osób, które nastawione są na współpracę, nie rywalizację.

Networking online

To najpopularniejsza, choć wcale nie najstarsza forma nawiązywania kontaktów biznesowych. Możliwości, jakie dają dziś portale networkingowe, jakim są np. LinkedIn czy Facebook (tak, tak – to własnie Facebook jest dziś największym portalem biznesowym świata!) wykraczają daleko poza tradycyjne metody nawiązywania kontaktów.

Świat już dawno zapomniał o metodach w stylu rozdawania przypadkowym przechodniom ulotek na ulicy. Dziś nawiązujemy kontakty z osobami o precyzyjnie określonych profilach, wielokrotnie zwiększając swoją szansę na zrobienie z nimi biznesu. Świetnym do tego miejscem (poza płatnymi, celowanymi reklamami) są grupy branżowe.

W LEANowym świecie online największą, ale i najbardziej aktywną społecznością specjalistów z tej branży jest grupa Niech LEAN będzie z Wami! – działająca od 2017 roku.  Dziś zrzesza blisko 3000 ekspertów, specjalistów i managerów LEAN z całej Polski. Warto dodać, że znajdziemy wśród nich prawdziwych pasjonatów, którzy bardzo chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem z młodszymi adeptami tej sztuki.

LEANowe targi i konferencje

Młodszemu pokoleniu kojarzą się z wymianą wizytówek na firmowych stoiskach. Nie do końca tak jest – sama wizytówka nie wystarczy. Nawiązywanie kontaktów interpersonalnych wymaga umiejętności opowiadania o własnych koncepcjach biznesowych tak, aby zainteresować potencjalnych partnerów. Nie wystarczy wręczenie folderu czy katalogu produktowego.

Do nawiązania relacji potrzebny jest pewien wspólny punkt zahaczenia. I wcale nie musi on być związany z biznesem, który mamy szansę zrobić ze świeżo poznanym przedsiębiorcą. Relacja nawiązana na targach może być pozornie niezwiązana z chęcią zarabiania pieniędzy, może dotyczyć wspólnych, branżowych zainteresowań lub być czysto towarzyska.

Taka relacja, oparta na chęci wzajemnej pomocy, wsparcia i wzajemnego zasięgania dobrych rad, uruchomi się także w przypadku potrzeby biznesowej. O wiele chętniej zwrócimy się z tematem do osoby, z którą zbudowaliśmy już pewną nić porozumienia oraz zaufanie. Realizacja wspólnego przedsięwzięcia będzie także obarczona ryzykiem mniejszym, niż w przypadku działań z osobą zupełnie nam nie znaną wcześniej.

Szkolenia i warsztaty

Udział w szkoleniach czy warsztatach to szansa na nawiązanie cennych kontaktów. Wiedzą i korzystają z tego firmy, które takie wydarzenia organizują, dlaczego sami uczestnicy mieliby przegapić taką okazję? Jeżeli bierzesz udział w specjalistycznym szkoleniu to miej świadomość, że pozostali uczestnicy robią to z tego samego powodu, co Ty!

Oznacza to, że najprawdopodobniej są na podobnym etapie rozwoju osobistego i biznesowego. Znajdziesz wśród nich osoby, które już prawdopodobnie przetarły ścieżki, którymi Ty zamierzasz  się poruszać. Możesz z nimi skonfrontować swoje opinie czy wątpliwości, a o wiele łatwiej (i taniej!) rozmawia się na takie tematy przy kawie czy kolacji, niż korzystając z płatnych porad specjalistów.

Lokalne spotkania networkingowe

Poza płatnymi targami, konferencjami, szkoleniami i warsztatami dostępna jest szeroka forma spotkań networkingowych, organizowanych w realnym świecie. Oferują one wymianę wiedzy i doświadczenia, za które podczas wyżej wymienionych imprez trzeba słono zapłacić. Co ciekawe, organizuję je często te same osoby, które sprzedają się na płatnych imprezach.

Networkingowe spotkania grupy Niech LEAN będzie z Wami! zagościły już na stałe w naszej LEANowej społeczności. Zaczynaliśmy skromnie, w kilkunastoosobowym zespole we Wrocławiu, w czerwcu 2018 r. (przeczytaj relację). Następnie odwiedziliśmy Gliwice (relacja) oraz Szczecin (relacja), rozwijając nasze spotkania w obfitujące w PRELEKCJE, ĆWICZENIA i WARSZTATY intensywne, LEANowe wydarzenia. Ostatnio spotkaliśmy się w Słupsku (relacja) a już niedługo zawitamy w kolejnych miejscach (szczegóły).

Jak „networkingować”?

„W networkingu na dużą skalę wykorzystywana jest reguła wzajemności. Jest to jedno z najsilniejszych narzędzi oddziaływania i wpływu społecznego. Zawsze czujemy wewnętrzną potrzebę odpowiedniego odwdzięczenia się osobie, która nam coś dała, ułatwiła, przekazała, dostarczyła czy czegoś nas nauczyła” – piszą G. Turniak i W., autorzy „Praktycznego poradnika networkingu”.

Dawaj i bierz, buduj sieć przyjaznych sobie ludzi. Nawiązując kontakt nie oczekuj, ani tym bardziej nie domagaj się wzajemności. Wymieniaj doświadczenia, dziel się wiedzą, zadawaj i odpowiadaj na pytania – udzielaj się! Upragniony kontakt w sprawie interesu życia przyjdzie do Ciebie w najmniej spodziewanym momencie. Każdy dostanie kiedyś szansę na zrobienie swoich sześciu zertrzeba być uważnym i nie przegapić tego momentu.