MUDA w procesach usługowych!

Mapowanie procesów nieprodukcyjnych sprawia często kłopoty. Czy klasyczny Value-Stream Mapping się do tego nadaje? A może są inne sposoby? No, a co z MUDĄ? Identyfikacja strat w "nienamacalnych" procesach jest utrudniona, bo są one zwykle niewidoczne. Zastanówmy się, jak wyciągnąć je z ukrycia!

Zapraszam do obejrzenia zapisu z webinaru, który przeprowadziłem na żywo na fanpage „Lean jest dla ludzi – Krzysztof Dobrowolski” oraz w grupie „Niech LEAN będzie z Wami!”.

W uzupełnieniu tego webinaru zapoznaj się z artykułami:

WARTOŚĆ DODANA – to wzrost wartości danego dobra lub usługi w wyniku procesu wytwórczego lub twórczego. W praktyce zaś jest to wyłącznie ta część ponoszonych kosztów (produkcyjnych lub usługowych) za które płaci klient

IDENTYFIKACJA STRAT – płacisz za straty, które sam generujesz. Czy to nie absurd? Fakty są takie, że większość procesów w firmie nie buduje wartości dodanej – z definicji jest stratą. Ograniczanie tych strat to eliminacja bądź minimalizacja tych procesów, które właśnie nie przynoszą wartości dodanej. Tylko jak je rozpoznać?

3M czyli MURA, MURI, MUDA – Czy wydaje Ci się czasami, że wyrzucasz pieniądze do kubła na śmieci? Albo, że Twoja praca jest jak kolejka górska: w jeden dzień jesteś obciążony tak, że nie wiesz w co ręce włożyć, a kolejnego kompletnie się nudzisz? A może Twoim problemem jest przeciążenie?

DIAGRAM SPAGHETTIwłoski makaron w japońskiej sztuce odchudzania produkcji? Tak! Nie ma oczywiście mowy o zastąpieniu tradycyjnego sushi przez słynne włoskie danie. A serio: nazwa tego narzędzia pochodzi od wizualnego skojarzenia, jakie powoduje gotowy wykres przepływu materiału, który najczęściej ma wygląd długiej, wielokrotnie splątanej nitki.

Jeszcze więcej bezpłatnych wykładów znajdziesz na moim kanale YouTube „Lean jest dla ludzi”.